WReXmAN
Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 2/3 Skąd: MMz
|
Wysłany: Pią 22:45, 29 Gru 2006 Temat postu: >>mOdyfikacje<< |
|
|
Mody - wstęp
--------------------------------------------------------------------------------
Ze względu na bardzo szybkie publiczne udostępnienie kodu źródłowego gry pojawiła się natychmiast ogromna ilość modyfikacji. Cele tworzenia modów są zróżnicowane. Niektóre są pisane dla satysfakcji autora, niektóre dla usprawnienia gry, niektóre dla wprowadzenia nowych elementów, niektóre zwane total conversions niemal tworzą całkiem nową grę. Najpopularniejszym modem W Polsce przez pierwszy rok historii q3 był Challenge ProMode , dlatego poświęcam jemu oraz CPMA osobny rozdział.
Mimo olbrzymiej ich ilości tylko kilka jest grywanych chętnie i często, nawet do tego stopnia, że stoją serwery z ustawionym danym modem (osp, cpma, ra3, ut). Jednak Quake3 jest Quake3 i żadna nakładka nie jest w stanie zepchnąć go w cień, chociaż poniekąd udało się to osiągnąć w PM.
Poniżej przedstawiam w kolejności alfabetycznej kilkadziesiąt najpopularniejszych modyfikacji. Stanowią one nieraz niezłą odskocznię od właściwego treningu i nierzadko źródło lepszej zabawy od tradycyjnego fragowania.
Z powodu braku możliwości technicznych, nie mogę zamieścić plików modów na serwerze, dlatego w każdym przypadku podaję stronę domową i orientacyjny rozmiar.
Trzeba też zwrócić uwagę na zgodność modu z odpowiednim Point Releasem - przy każdym modzie podaję z jakim PR jest on zgodny, większość działa z 1.31. Akapit 'wersja' mówi o wersji modu, która była podstawą opisu i która jest aktualna na dzień 28.01.2002.
Wszystkie modyfikacje są oprogramowaniem darmowym i nie mogą być wykorzystane dla celów zarobkowych, zgodnie z licencją id Software.
UWAGA!!
MODY SA W KOLEJNOSCI ALFABETYCZNEJ!! ZEBY UŁATWIC SZUKANIE PLAYEROWI!!
--------------------------------------------------------------------------------
Mody A-H
--------------------------------------------------------------------------------
Animal Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: class-based.
Wersja: 0.83 zgodna z 1.31
Rozmiar: 7MB.
Mod wprowadza kilka klas z których jedną trzeba wybrać przed grą - Snake, Falcon, Rhino, Tiger, Wolf, Roo. Każda klasa ma własne równoważące się cechy, czyli jeśli np. Rhino jest wolniejszy od pozostałych to ma w zamian mocniejszą broń. Jest kilka nowych broni, ale mod nie ma własnych botów i map, które raczej by się przydały.
--------------------------------------------------------------------------------
Annihilation
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion, class-based.
Wersja: beta 1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 185MB.
Mod dotyczy drugiej wojny światowej, ma własne mapy, modele, boty i bronie. Można grać w trzech trybach - Nazi vs Allies, czyli 5-minutowy team deathmatch, Rescue Albert - jak nazwa wskazuje zadaniem drużyny jest utrzymanie przy życiu Einsteina oraz Destroy Target - drużyny spawnują wyposażone w dynamit, a celem jest zniszczenie określonego miejsca. W obrębie klasy nazistów i aliantów są podklasy do wybrania - light, heavy, medic, sniper, itd. UI przypomina nieco Team Arenę.
--------------------------------------------------------------------------------
Aqualung
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.01 zgodna z 1.17
Rozmiar: 1MB.
Idea modu jest bardzo prosta - wszystkie mapy znajdują się pod wodą i zamiast chodzić pływa się po całej mapie. Nie ma żadnych specjalnych dodatków.
--------------------------------------------------------------------------------
Bid For Power
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: 1.0 zgodna z 1.31
Rozmiar: 98MB.
Oryginalny mod, oparty na mandze-anime. 6 możliwych klas do wybrania, każda z indywidualnymi cechami. Nie ma klasycznych broni, a raczej techniki walki "ki" w pięciu wariantach - instant i ładowalne. Własne mapy, modele, boty i trochę inna fizyka dość dobrze oddają klimat kreskówkowy. Dostępne są standardowe tryby oraz Last Man Standing TDM, Survival i Giant Monkey. Domyślny widok jest z pozycji third person (TPP).
--------------------------------------------------------------------------------
Classic Quake Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: 0.99 beta3 zgodna z 1.31
Rozmiar: 28MB.
To quakeworld lub jak kto woli q1 w q3, czyli fizyka ruchu, system armoru, bronie, powerupy, dźwięki (bez kroków) i model rangera właściwe qw. Kilka własnych map zawiera environment charakterystyczny dla q1, czyli np. sporo zwrotnych teleportów i tekstury oddające klimat q1. Nie wszystko jednak jest ukończone. Wskutek tego mod bardziej przypomina pm niż q3.
--------------------------------------------------------------------------------
Catch The Chicken
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.4 zgodna z 1.27g
Rozmiar: 1MB.
Idea modu jest śmiesznie prosta - w trybie FFA po mapie biega sobie kura, którą należy złapać i nosić ze sobą - jest to jedyny sposób na uzyskanie fragów, które lecą tym szybciej im dłużej kura jest w naszym posiadaniu. Nie można jednak strzelać nosząc kurę, czyli trzeba po prostu uciekać. Zadaniem pozostałych graczy jest zabicie gracza z kurą przy czym jedyną postacią na mapie, którą można zranić jest osoba posiadająca w danej chwili kurę. Kura co jakiś czas znosi jajko, w którym znajduje się powerup... Mod obsługuje też tryb TDM i CTF, w których nowością jest specjalna broń, która nie zadaje obrażeń, ale ma spory odrzut i do której amunicję robi kura, a jak się ją zdenerwuje, to przestaje robić amunicję... Mod ma charakter wyłącznie rozrywkowy i do bardzo długiej gry nie nadaje się.
--------------------------------------------------------------------------------
Challenge Promode Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: 0.99v8 beta zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Znany wszystkim ProMode/CPMA jest szczegółowo omówiony w osobnym dziale.
--------------------------------------------------------------------------------
ClockBot
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy bot.
Wersja: 0.3 zgodna z 1.17
Rozmiar: 4MB.
Mod stanowi po prostu dodatkowy bot, który techniką gry bardziej przypomina grę rzeczywistego gracza, np. częściej zmienia bronie, chodzi tyłem, kampuje i broni miejsc strategicznych. Nie zachowuje się on oczywiście w całości jak gracz - osiągnięcie tego jest bez mała niewykonalne. Jednak wobec braku sensownych perspektyw gry z oryginalnymi botami, zwłaszcza na PR 1.17 ClockBot może przez dłuższy czas stanowić narzędzie do treningu bardziej wydajniejsze od tradycyjnych botów.
--------------------------------------------------------------------------------
Coliseum2
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 2.6 zgodna z 1.31
Rozmiar: 4MB.
Mod wprowadza do gry jako przedmioty runy w liczbie 5 - Strength, Resist, Haste, Regen, Vampire. Każdy z nich posiada unikalną właściwość, np. Vampire dodaje 25% zdrowia, wyciśniętego z przeciwnika a Haste zwiększa szybkość strzelania. Można mieć tylko jeden run jednocześnie, ale można go upuścić w każdej chwili. Jest także kilka dodatkowych, mniej ważnych opcji, np. nowe dźwięki, możliwość zmiany rozmieszczenia broni. Ciekawa rozgrywka wymaga treningu i umiejętności dobierania odpowiedniego runu do sytuacji.
--------------------------------------------------------------------------------
CorkScrew
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 2.13b zgodna z 1.27g
Rozmiar: 1MB.
Odmiana Instagib, czyli walki wyłącznie na raile, przy czym jeden strzał zabija. Posiada bardzo rozwinięte statystyki widoczne na screenie po prawej stronie. Zmieniony jest też dźwięk raila na dość charakterystyczny, jakby pusty. Promień jest kilkustrumieniowy, trójwymiarowy i eksplodujący na końcu, co znacznie utrudnia celowanie. Ciekawostką jest możliwość robienia... rail-jumpów! Właśnie wskutek eksplodującego promienia. Mod zawiera kilka trybów, uruchomianych z configami - Domyślny, Arcade, Classic, Accuracy, Excessive oraz Invisible Instagib. Dość interesujące są dwa ostatnie. Wszystkie mody typu instagib są często i chętnie grywane, stoi też znaczna ilość serwerów instagibowych, a CorkScrew nie jest tutaj wyjątkiem.
--------------------------------------------------------------------------------
Domination
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.29 zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Odmiana CTF, na mapie znajdują się punkty dominacji, zwykle dwa w bazach i jeszcze gdzies po środku. Żeby uzyskać "dominację" nad punktem, trzeba go dotknąć. Przybiera wtedy kolor drużyny i zaczynają płynąć punkty. Przeciwna drużyna żeby odzyskać dominację, musi również dotknąć punktu, wtedy zmienia on ponownie kolor i punkty liczą się dla niej. Duże znaczenie ma tu strategia - czy bronić tylko centralnego punktu, czy próbować atakować punkt w bazie przeciwnika i co zrobić z punktem we własnej bazie.
--------------------------------------------------------------------------------
Eternal Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowe tryby gry.
Wersja: 5.5 zgodna z 1.31
Rozmiar: 3MB.
Mod zawiera kilka nowych trybów gry, drużynowych i duelowych. TDM Instagib, Instagib, Rocket Rampage, Hunted, Full Load, Carnage, Quad Whore, Survival, Vampire, Clan War i Power Struggle. Większość znana lub można się domyślić z nazwy. Poza tym nie wprowadza więcej istotnych ulepszeń, poza nowym modelem machneguna i lightninga.
--------------------------------------------------------------------------------
Excessive Overkill
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: 003 zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Mod dla wyżycia się. Wszystkie bronie są o wiele silniejsze i mają ogromny odrzut. Na przykład rg strzela jak karabin maszynowy, a ssg nie strzela shellsami tylko slugami raila. Najsilniejszy jest jednak zwykły mg, który w moment potrafi wykończyć przeciwnika. Zaczyna się grę mając wszystkie zmodyfikowane bronie, quad damage i 300 healtha. Health jeśli spadnie, to powoli rośnie z powrotem do poziomu 300, a żadną własną bronią nie można się zranić. Na długie utrzymanie się przy życiu, zwłaszcza na otwartych mapach nie ma co liczyć. Dłuższa rozgrywka jest raczej wykluczona, ale mod stanowi niezłą odskocznię od tradycyjnego q3. Jest to również mod typu Server-Side-Only, czyli nie trzeba żadnych plików, żeby zagrać na serwerze Excessive.
Nie trzeba chyba nadmieniać, że nie jest on grany przez zawodowców...
--------------------------------------------------------------------------------
Fireplus
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: 1.08 zgodna z 1.31
Rozmiar: 2MB.
Mod umożliwia ustalenie własnych parametrów broni - siły uszkodzeń, rozrzutu, szybkości strzelania, maksymalnej amunicji i zasięgu rażenia. Opcje te są dostępne jedynie z configa i konsoli, nie zostały zawarte w UI. Oprócz tego mod nie wprowadza żadnych innych elementów.
--------------------------------------------------------------------------------
Freeze Tag
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.50 zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Mod działa tylko w trybie tdm. Po sfragowaniu przeciwnika zamienia się on w posąg lodu i stoi nieruchomo. Może go uwolnić gracz z jego drużyny jeśli zatrzyma się koło niego na 3 sekundy. Runda kończy się kiedy cała drużyna zostaje zamrożona. Zaczyna się wtedy od nowa z początkowym wyposażeniem. Grę kończy osiągnięcie roundlimit.
--------------------------------------------------------------------------------
Full Metal Jacket
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: beta1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 70MB.
Przykład total conversion, która nie ma z q3 nic wspólnego. Mod drużynowy - Amerykanie kontra Vietcong, czyli wojna w Wietnamie. Fizyka realistyczna, powolna (krótki i niski skok, bez strefjumpów). Cztery modele do wyboru, po dwa dla każdego teamu. Nowe bronie, wybiera się jedną broń i jeden przedmiot przed grą. Na uwagę zasługuje bardzo realistyczny UI, poprzecinany prawdziwymi zdjęciami z Wietnamu, w efekcie fade.
--------------------------------------------------------------------------------
Generations Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: class-based.
Wersja: 0.99a zgodna z 1.31
Rozmiar: 102MB.
Bardzo ciekawy pomysł. Mod oferuje do wyboru pięć klas graczy - Earth Soldiers, Doom Warriors, Slipgaters, Stroggs i Arena Gladiators. Z wyjątkiem Earth Soldiers klasy są odpowiednikami dooma, q1, q2 i q3. Każda klasa ma daleko posunięte, indywidualne właściwości, wynikające z gier id - Doom jest szybszy od Slipgatera, a Gladiator do Strogga. Tak samo z fizyką ruchu - Slipgater nie ma akceleracji powietrza, dokładnie tak jak w q1 (i pm). Doom i Slipgater nie mają odgłosu kroków. System armoru również odzwierciedla poprzednie gry. Najciekawsza innowacja jest związana z broniami - Strogg, który jako jedyny nie ma broni typu melee, tradycyjnie będzie je przełączął bardzo powoli, a Slipgater natychmiastowo. Modele i dźwięki broni (różne dla każdej klasy) do złudzenia przypominają oryginały - chainsaw z Dooma odpowiada boomstickowi z q1, blasterowi z q2 i mg z q3; plasma rifle, super nailgun, hyperblaster i plasmagun to drugi kwartet. Atrybut quake'ów, czyli rocket launcher również jest charakterystyczny dla każdej klasy, jak w oryginałach. Do tego dochodzi kilka przeróbek najlepszych klasycznych map, czyli m.in. d2m01, q1dm4, q1dm6 i q2dm1 oraz kilka całkiem nowych powerupów. Niestety nie wszystko jest jeszcze ukończone - np. nie ma animacji niektórych broni i nie został zaimplementowany double-jump z q2 da Stroggów. UI przypomina Team Arenę.
--------------------------------------------------------------------------------
Greed
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.0 zgodna z 1.31
Rozmiar: 3MB.
Mod dla każdego trybu gry - wprowadza nowy element - token'y ("żetony"), które wypadają z przeciwnika podczas oddawania w niego ognia. Trzeba je zbierać, żeby móc je wymienić na amunicję. Spawnuje się tylko z mg, a na mapie nie ma żadnych broni i amunicji. W trybie tdm jest dodatkowa klasa - Vulture (sęp), która ma specjalne przywileje. Dostępne są trzy podtryby: Normal Ammo Pickup, Ammo Regeneration, Disposable Weapons.
--------------------------------------------------------------------------------
GridIron
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 3.0 zgodna z 1.31
Rozmiar: 105MB.
Futbol amerykański w q3. Gra drużynowa - po zdobyciu piłki należy ją przyłożyć po drugiej stronie boiska lub w bazie przecwinika albo zdobyć fieldgoal przez kopnięcie piłki w bramkę przy pomocy specjalnych bindów. Mod ma własne mapy, modele, boty i dźwięki. Z broni dozwolone są tylko rl, sg, gauntlet i rail, co ciekawe, tylko z jednym strzałem oraz grappling hook (wyciągarka). Po sfragowaniu wypuszcza się piłkę, a do gry można wrócić dopiero po zdobycia punktu przez którąś drużynę. Piłkę można również podaać dalej, stosując specjalne bindy.
--------------------------------------------------------------------------------
Headhunters
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 3.0 zgodna z 1.31
Rozmiar: 71MB.
Oryginalny i interesujący mod. Polega na zbieraniu głów, które pozostają z zabitych przeciwników (tylko po tzw. gibbie, czyli rozpryśnięciu się ciała na części) i zanoszeniu ich do ołtarza, który zwykle stoi w centralnym punkcie mapy. Jest to jedyny sposób na zdobywanie fragów, a głowy może podnieść każdy. Im więcej głów przyniesie się za jednym razem tym więcej fragów można otrzymać. Za jedną głowę 1 frag, za dwie 2, za trzy 6, itd. Licznik głów jest widoczny w HUD'zie (na ekranie). Niezaniesione jeszcze głowy przypinane są do modelu i nieustannie sączy się z nich krew. Skutkiem tego jest ciekawy wygląd modelu, niosącego akurat kilka głów... Wersja 3 zawiera własne mapy i boty przystosowane do gry na nich, parę nowych broni i nowe dźwieki.
--------------------------------------------------------------------------------
Holy Wars
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 3.0alpha2_test zgodna z 1.17
Rozmiar: 2MB.
Również ciekawy, ale niezbyt często grywany mod. Na mapie znajduje się w jednym z kilku początkowych miejsc tzw. halo - złota aureola. Podniesienie jej daje health i armor 300/300 i możliwość zdobywania fragów. Zadaniem pozostałych graczy jest zdobycie halo, co można jedynie osiagnąć zabijając jego aktualnego posiadacza. Fragów nie otrzymuje się za zabicie gracza nie mającego halo, więc rozgrywka ma postać posiadacz halo kontra reszta. Gdy posiadacz zginie, jego aureola wypada na ziemię i może być podniesiona przez innego gracza. Przez krótki czas mod może być źródłem interesującej rozgrywki. Autorzy wstrzymali na razie dalszą rozbudowę modu dla Quake3 z powodu 'braku czasu'.
--------------------------------------------------------------------------------
Mody I-Q
--------------------------------------------------------------------------------
InstagibPlus
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 006a zgodna z 1.31
Rozmiar: 0.5MB.
Istnieje wiele modów klasy instagib, ponieważ są one stosunkowo proste do napisania. Są bardzo chętnie grywane i stoi też wiele serwerów je obsługujących. Idea jest banalna - mamy do dyspozycji wyłącznie rg, żadnych apteczek, armorów i powerup'ów. Jeden celny strzał zabija. Mod jest idealny do treningu celności raila, także stanowi doskonałą rozgrzewkę przed właściwą grą z railem. Nadaje się jednak wyłącznie do tego, a elemenmty strategii do instagib wprowadza dopiero np. Railwars. InstagibPLus zawiera opcjonalne dodatkowe dwa tryby - Promote i Rotate, oba opierają się na zasadzie broń za frag.
--------------------------------------------------------------------------------
InstaUnlagged
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Odmiana instagib, różniąca się tym od pozostałych, że posiada mechanizm predykcji umozliwiający grę nawet przy pingu 300. Daje się jednak wyczuć różnicę, nie jest to gra jak by w ogóle nie było laga.
--------------------------------------------------------------------------------
Jailbreak
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.0 zgodna z 1.31
Rozmiar: 51MB.
Mod stanowi rozwinięcie trybu CTF. Gracz po sfragowaniu respawnuje w więzieniu, w bazie drużyny przeciwnej, co oznacza, że jego drużyna jest słabsza o jednego członka. Zadaniem pozostałych jest jego uwolnienie poprzez naciśnięcie guzika nieopodal więzienia, a zadaniem drużyny przeciwnej jest sfragowanie wszystkich pozostałych przeciwników. Kiedy cała drużyna znajdzie się w więzieniu, następuje egzekucja i gra rozpoczyna się od nowa, aż do ustalonego limitu. Z więzienia można jednak uciec, najczęściej przez wysoko położone tunele, a także obserwować grę poza więzieniem przez specjalne kamery. W odróżnieniu od ctf, kiedy zginie jeden gracz, od razu rysują się cele obydwu drużyn - jedna atakuje, druga broni. Mod, mimo, że niespecjalnie popularny jest interesujący i bez specjalnego przygotowania może stanowić źródło dobrej zabawy. Posiada własne mapy z bardzo dobrze funkcjonującymi na nich botami.
--------------------------------------------------------------------------------
Lakerbot
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy bot.
Wersja: 0.1.5 zgodna z 1.31
Rozmiar: 0.5MB.
Najlepszy bot z jakim miałem do czynienia. Oczywiście bot nigdy nie zagra jak człowiek, ale ten w porównaniu z tradycyjnymi botami jest po prostu nie do przebicia, zarówno pod względem skuteczności i trafialności jak i przyjmowania ogólnej strategii. Szczególnie ciekawa jest zdolnośc do kampowania przy oczekiwaniu na respawn danego przedmiotu. Bot ten nie jest zwykłym skryptem, jak RvG*BoT, tylko ma przepisane na podstawie kodu AI.
--------------------------------------------------------------------------------
Madness
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: 0.1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 22MB.
Mod wprowadza tylko i wyłącznie zmiany do broni. Dodaje kilka nowych, modyfikuje stare i dodaje alternate fire. Czasem też nowe dźwięki i efekty graficzne. Np. rail przy alternate fire przechodzi przez ściany, shotgun strzela eksplodującymi pociskami a BFG wypuszcza jeden wielki zielony nuke, jak w doomie. Z nowych broni mamy np. laser rifle, pojedynczy shotgun, piłę łańcuchową czy flamethrower. Sfragowany gracz wypuszcza plecak z amunicją.
--------------------------------------------------------------------------------
Maldavria
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion, class-based.
Wersja: beta1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 40MB.
Drużynowy mod fantasy. 24 zaklęcia, 5 nowych broni - X-bow, Pulse Rifle, Scrumbler, Mortar i Chaingun. Nie ma standardowych klas do wyboru, zamiast tego określa się początkowe wyposażenie i zaklęcia. Z czasem przybywa punktów doświadczenia, co zbliża mod do gier RPG. Dwie mapy, własne modele i dźwięki, ale nie ma supportu dla botów. Gra polega na utrzymaniu artefaktu przez drużyny - zdobywa się go przez dotknięcie punktu, podobnie jak w Domination, przybiera wtedy kolor drużyny. Oryginalny hud i cała oprawa czyni ten mod dość specyficznym i klimatycznym.
--------------------------------------------------------------------------------
NIQ
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: beta0.9 zgodna z 1.31
Rozmiar: 3MB.
No Items Quake3. Na mapie nie ma żadnych przedmiotów, spawnuje się z jedną, przypadkową bronią z niewielką ilością amunicji, która po 30 sekundach zamienia się w inną, również przypadkowo wybraną. Przeciwnicy mają zawsze tę samą broń, mimo przypadkowej rotacji. Amunicja i health powoli się regenerują. Co dziesiątą rotację gracz otrzymuje przypadkowy powerup.
--------------------------------------------------------------------------------
Osp
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: usprawnienie obsługi gry.
Wersja: 1.0 zgodna z 1.31
Rozmiar: 68MB.
Bardzo popularny mod, obecny na wielu serwerach. Nie zmienia w ogóle właściwości gry, czyli fizyki ruchu, broni czy zasad. Jest napisany aby jedynie ułatwić graczom, a zwłaszcza administatorom obsługę Quake3. Mod posiada tyle usprawnień i nowych możliwości, że nie sposób ich wymienić. Obecna wersja zawiera opcjonalnie PM, Instagib i Clan Arenę (aka RA3), a także jest wbudowana w CPMA (zob. CPM & CPMA). Pełen opis w dziale o tej samej nazwie.
--------------------------------------------------------------------------------
Pandemonium
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.0 zgodna z 1.17
Rozmiar: 0.5MB.
Mod ideą podobny do excessive - pomysł jest bardzo prosty: po sfragowaniu przeciwnika wypuszcza on przypadkowy powerup. Skutkiem tego może być, ze po pewnym czasie będzie nas gonił latający, niewidzialny, szybki i niezniszczalny przeciwnik... Przez pewien czas można się na nim nieźle pobawić, ale dłuższa rozgrywka jest raczej wykluczona. Na stronie można znaleźć wiele modów tego samego autora, spośród których na uwagę zasługuje jeszcze Bazooka Quake3.
--------------------------------------------------------------------------------
Q3f
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion, class-based.
Wersja: beta1H zgodna z 1.31
Rozmiar: 311MB.
To po prostu klasyczny Team Fortress w Quake3. Mod zawiera własne mapy, nowe bronie, tryby gry, przedmioty oraz klasy graczy - np. medyk, soldier, snajper, inżynier, każdy ze specjalnymi, unikalnymi umiejętnościami i przedmiotami. Jest przeznaczony do gier drużynowych i wymaga raczej sporego doświadczenia.
--------------------------------------------------------------------------------
QFrag
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy
Wersja: 1.6 zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Mod pozwala na zmianę każdej właściwości broni - siły, amunicji, rozrzutu, zasięgu, itp, manipulację healthem, obecnością broni na mapach i kilkoma innymi ustawieniami. Domyślnie bronie są nieco silniejsze i szybsze. Nowością jest też radar, który podaje na bieżąco lokację przeciwnika i jump-buty. Mod ma dość zaawansowane, charakterystyczne niebieskie menu, które stanowi właściwie osobny mod, tzw. UI Enhanced.
--------------------------------------------------------------------------------
Q3PBall
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion
Wersja: beta0.1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 100MB.
Realistyczny mod drużynowy z własnym systemem map, broni, modeli i dźwięków. Nie ma jednak supportu dla botów, co uniemożliwia bardziej szczegółowy opis. Jak można się domyślać gra powinna przypominać walkę na bronie i granaty z farbą...
--------------------------------------------------------------------------------
Mody R-Z
--------------------------------------------------------------------------------
RocketArena3
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowe tryby gry.
Wersja: 1.15 zgodna z 1.31
Rozmiar: 90MB.
Bardzo popularny mod, chętnie grany na wielu serwerach, zwłaszcza na Zachodzie. Mapa ra3map1 jest według zachodnich statystyk najczęściej graną mapą q3 (na drugim miejscu grana o połowę rzadziej jest dm17). Mod zawiera cztery tryby gry, ale najczęściej grany jest tryb tytułowy. Polega na grze 1v1, dwóch graczy zaczyna walkę z pełnym wyposażeniem - kto przeżyje wygrywa. Mod posiada własne mapy, które składają się z tzw. aren, czyli po prostu mniejszych mapek, ale z powodzeniem działa też na mapach standardowych, jednak bez botów. Z kolei w trybie Clan Arena wygrana ma miejsce, gdy wszyscy członkowie drużyny przeciwnej polegną. Zwycięski team zostaje na parkiecie i podejmuje następne wyzwanie, a przegrani schodzą. Pociąga to za sobą fakt, że szybka śmierć kończy się czekaniem na ostateczny wynik w trybie spectacing. Pozostałe tryby to RedRover i PracticeArena. Ten pierwszy jest dość skomplikowany, ale interesujący. Również gra drużynowa, ale zabicie przeciwnika powoduje, że przyłącza się on do drużyny gracza, który uzyskał na nim fraga i gra toczy się dalej, czyli śmierć oznacza przejście do przeciwnej drużyny. Gra kończy się w momencie, gdy na arenie zostanie jedna drużyna, ale wygrywa nie cały team, tylko osoba, która ma najwięcej fragów. Dodatkową ciekawostką tego modu jest wbudowany mp3 player i program ArenaSpy jako przeglądarka serwerów. Żeby odbyła się gra konieczne są co najmniej 2 osoby, czyli samemu nie da się przetestować modu. Mod ten nie był długo uaktualniany i posiada sporą ilosć niedociągnięć, ale nie przeszkadzają one w jego popularności.
--------------------------------------------------------------------------------
Rocket Vs Rail
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 0.42 zgodna z 1.31
Rozmiar: 1MB.
Jak nazwa wskazuje mod opiera się na drużynowej grze dwóch teamów - jeden uzbrojony wyłącznie w rakiety, drugi w raile z nieskończoną amunicją. Dostepne są normalnie apteczki i powerupy. Prosta idea rozszerzona jest o kilka małych trików, np. rg strzela przez ściany, za 2 excellenty dostaje się Quad Bonus, nie można stać w miejscu dłużej niż 5 sekund (jeśli nie chce się zginąć za kampowanie), można przy pomocy specjalnego bindu wystrzelić dwie rakiety jednocześnie i co najważniejsze za trafienie przeciwnika dostaje się w nagrodę równowartość zabranego jemu healtha (vampire mode). Dość ciekawy mod, niebyt jednak popularny no i nie chciałbym być w drużynie rakiet na dm17...
--------------------------------------------------------------------------------
Sidrial
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: 1.1 zgodna z 1.31
Rozmiar: 120MB.
Niewiarygodna produkcja - aż nie idzie uwierzyć, że musiała być darmowa. Jestem przekonany, że własny engine zapewnił by FountainHead Entertainment niezły rozgłos. Jest to zdecydowanie najlepiej wykonany mod ze wszystkich tu opisywanych. Jest skończony, w pełni funkcjonalny, włożono w niego naprawdę wiele pracy przy niezwykłej dbałości o każdy szczegół, żeby jak najbardziej i na każdym kroku podkreślić unikalną, rewelacyjną futurystyczną scenerię, rodem z roku 3000. Dopisana historyjka i kilka świetnych filmików znakomicie podkreślają owy klimat. Mod zawiera co prawda tylko dwie mapy, jedną dla trybu single player (z fabułą!) i drugą dla multi, ale wobec ogromu pracy jaki musiano w niego włożyć wydaje się to uzasadnione, poza tym mapy są ogromne (20MB dla sp!). Tryb sp wcale nie jest łatwy, jakby się mogło wydawać, przeciwnie - posiada wiele cech właściwych dobrze rozwiązanemu sp. Trzy bronie rodem z przyszłości - Gat, Blaster (z możliwością rozbudowy do jetpacka) i Grenner. Pierwsze dwie laserowe, Grenner to samonaprowadzające się granaty na najbliższy cel (włącznie z nami). Wszystkie bronie są wyposażone w świetne modele, rewelacyjne wręcz animacje i dźwięki. Zamiast healtha rośliny, podobnie jak w Unrealu, zamiast armoru stacje regeneracyjne, ale o wiele lepiej wykonane niż ładowarka q3 z dm10. Do tego kosmiczny HUD, zajmujący połowę ekranu, ale powodujący, że gracz czuje się niemal jak Predator i komputerowy głos, informujący o stanie wyposażenia. Także własne UI, proste, ale jednocześnie funkcjonalne. I właśnie ta prostota w kontraście z głębokim zaawansowaniem technicznym składa się na niepowtarzalność tego modu. Widać wyraźnie poprzez nastawienie na jakość, a nie na ilość, że mod był napisany dla ukazania możliwości twórców, które są faktycznie ogromne i myślę, że niedługo znów usłyszymy o FH Ent. Dodam jeszcze, że w projekt była zaangażowana sama nVIDIA. Co ciekawe, nie słyszałem o tym modzie absolutnie nic do czasu jego wyjścia. Zwykle tak się nie dzieje w przypadku modów. Myślę, że powyższy komentarz będzie wystarczającą zachętą do rozejrzenia się po nim.
--------------------------------------------------------------------------------
SuperHeroes
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: wprowadzający nowe elementy.
Wersja: 1.04beta zgodna z 1.31
Rozmiar: 26MB.
Mod zawiera kilkadziesiąt specjalnych "mocy". Można wybrać najwyżej trzy i używać ich w czasie gry przy pomocy specjalnego bindu. Każda z nich ładuje się po użyciu, dłużej lub krócej. Kilka przykładów: Ants in the Pants, Black Hole, Death Blow, Impulse9, Psionic Blast, Radioactive, Metallic Form, Happy Fun Balls.
--------------------------------------------------------------------------------
Target Quake
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.02 zgodna z 1.27g
Rozmiar: 30MB.
To przykład modu, który kompletnie nie nadaje się do prawdziwej rozgrywki i został napisany wyłącznie dla satysfakcji, mimo, że dużo pracy zostało w niego włożone. Mod przypomina stare gry typu arcade, gdzie można poruszać się tylko w bok, z głową zwróconą tylko w jedną stronę, a widok jest z pozycji trzeciej osoby. Tak też jest tutaj - można poruszać się tylko w płaszczyźnie dwuwymiarowej, niewielkim ludzikiem. Standardowe mapy nie nadają się z tego powodu kompletnie do gry, można więć zobaczyć o co chodzi na dołączonych do modu mapach, dostosowanych nawet do tdm i ctf... Jednak pierwsza minuta gry skutecznie odstrasza od jej wznawiania.
--------------------------------------------------------------------------------
T.E.C.
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 2.0 zgodna z 1.17
Rozmiar: 10MB.
Tech Enhanced Carnage. Mod przede wszystkim wprowadza sporą ilość specjalnych powerupów, np. Autodoc, Timeaccel, Resurrect, WeaponAmp, Stealth, Radiation i inne. Mają one cechy runów, czyli można mieć za jednym razem wyłącznie jeden i każdy posiada unikalne dla siebie właściwości. Do dyspozycji jest też spora ilość konfigurowalnych opcji dotyczących zasad gry, np. broń i amunicja początkowa, banowanie danej broni, szerokie menu do głosowania. Rozgrywka na tym modzie, szczególnie w grach drużynowych może być ciekawa, ale wymaga długiej nauki powerupów i nabrania umiejętności zastosowania powerupu w danej sytuacji. Na uwagę zasługują dobrze wykonane dźwięki związane z używaniem powerupów.
--------------------------------------------------------------------------------
The Dark Conjunction
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: single player total conversion.
Wersja: 0.9beta zgodna z 1.31
Rozmiar: 86MB.
Ten mod zasługuje na specjalną uwagę, ponieważ jest w całości przeznaczony dla trybu single player. Jest to nie licząc Sidrial jedyny taki przypadek. Wydaje się jednak, że engine quake3 jest za szybki i nie przystosowany dla sp, toteż gra się nieco dziwnie. Wersja 0.9 ma też sporo błędów. Jednak rewelacyjnie zaprojektowane modele i właściwe sp zaskakujące zwroty akcji przemawiają na korzyść hiszpańskiej ekipy twórców - ACE Team. Obecnie prace nad tym modem nie są kontynuowane - ekipa dostała propozycję pracy w komercyjnej firmie.
--------------------------------------------------------------------------------
Team Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: finalna zgodna z 1.31
Rozmiar: 200MB.
Ten jedyny oficjalny add-on pak dla q3 (płatny) to też w zasadzie mod. Najistotniejsze są nowe tryby jakie oferuje - One Flag CTF, Overload i Harvester. Wszystkie są oparte na grze drużynowej i stanowią rozwinięcie ctf. Opróćz tego TA wprowadza kilka nowych broni - Nailgun, Chaingun i Prox Launcher, powerupów - Ammo-Regen, Doubler, Guard i Scout oraz Kamikaze i Invulnerability. Co do tego ostatniego, to nie jest to klasyczna nieśmiertelność, ale otoczenie się polem siłowym, bez możliwości ruchu. Zawiera też sporo własnych map i modeli oraz dobrze funkcjonujące boty. Co ciekawe, fizyka ruchu jest pośrednia między vq3 i pm, co obok implementacji truelg i koncentrycznego promienia jest drugim elementem z pm użytym w q3. TA ma dużo większe wymagania sprzętowe od zwykłego q3. Bez GF raczej nie ma szans na swobodną grę. Wydaje się jednak, że TA nie sprawdziła się i nie jest chętnie grywana. Nie jest w zasadzie żadną specjalną rewolucją i nie oferuje nic czego nie mogłyby zaoferować darmowe mody, np. poniższy Threewave.
--------------------------------------------------------------------------------
Threewave
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: nowy tryb gry.
Wersja: 1.2 zgodna z 1.31
Rozmiar: 123MB.
Dosyć popularny mod, stanowiący szerokie rozwinięcie ctf. Trzy własne tryby - Capture Strike, Classic CTF, Threewave Portal. Pierwszy to połączenie ctf, ra3 i cs. Classic CTF jest uzupełniony o kilka nowych powerupów - Strength, Resistance, Haste, Regeneration oraz grappling hook i super nailgun z q1. Sporo własnych, dobrych map, dostosowanych do gier drużynowych. Ten mod jest jako jeden z niewielu nastawiony na zapewnienie grywalności i kontroli nad ustawieniami (jak osp), co wyraża się w braku niepotrzebnych usprawnień, niewielkich różnic od vq3 w podstawowych kwestiach fizyki/broni oraz zaawansowanym UI, opartym na eksternalnym modzie UI Enhanced. Całość przypomina nieco Team Arenę z wbudowanym osp.
--------------------------------------------------------------------------------
True Combat
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: 0.45beta zgodna z 1.31
Rozmiar: 90MB.
Twórcy tego drużynowego (ale nie tylko) modu postawili sobie za główny cel wprowadzenie maksymalnej realistyki do gry. I tak np. nie ma strefjumpów, samo strefowanie jest wolniejsze, nie ma ciągłego skakania, dobiera się wyposażenie tak, aby faktycznie można było każdy element gdzieś umieścić, same bronie również pochodzą z realnego świata, tak też funkcjonują i wydają odgłosy, wymagają okresowego przeładowania, szybkość ruchu jest zależna od ciężkości wyposażenia, drzwi wymagają otwarcia, itd. Kilka nowych trybów - m.in. Survivor i Team Survivor. Oczywiście własne mapy, których akcja rozgrywa się w realistycznym świecie i własne modele. W zasadzie autorzy dopięli swego - mod faktycznie emanuje realistyką, ale myślę, że jego grywalność nie jest wysoka. Wypadałoby jeszcze popracować nad UI, które powinno być co najmniej takie jak w FMJ.
--------------------------------------------------------------------------------
Urban Terror
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: beta 2.3 zgodna z 1.31
Rozmiar: 129MB.
Najbardziej popularny mod z gatunku tc. Założeniem twórców było również wprowadzenie realistyki do gry, co zostało wyrażone w postaci własnych, realistycznych map, których akcja dzieje się np. na ulicy czy w magazynie, realistycznych broni typu nóż i beretta, a nawet możliwośći zabandażowania ran, które stale krwawią. Bronie mają możliwość alternatywnego fire'a i reload'u. Grać można w każdym z czterech trybów oraz we własnych trybach, także z botami. Mod bardzo przypomina Soldier Of Fortune i Counter Strike - zarówno pod względem wyglądu map, fizyki i wyposażenia. Nie ma z q3 jednak absolutnie nic wspólnego, z tegoż powodu ma więcej zwolenników wśród graczy preferujących gry realistyczne typu SoF czy CS.
--------------------------------------------------------------------------------
Unreal Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: beta 0.4 zgodna z 1.17
Rozmiar: 10MB.
Częściowa konwersja Unreal Tournament w Quake3. Ta wersja zawiera w sobie trzy mapy z UT oraz niektóre bronie wraz z dźwiękami. Wygląd broni jest oryginalny z q3, ale wystrzał, jego częstotliwość i dźwięki pochodzą z ut. Mimo obiecujących zapowiedzi całkowita konwersja nie jest jednak kontynuowana. Jest to mod na pewno oryginalny i dlatego ciekawy, jednak do poważnej gry się nie nadaje - w końcu grywa się albo w q3 albo w ut...
--------------------------------------------------------------------------------
Weapons Factory Arena
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: class-based.
Wersja: 3.3 zgodna z 1.31
Rozmiar: 140MB.
Do wyboru 9 właściwie standardowych klas (Recon, Engineer, Nurse, etc.), oczywiście każda z unikalnymi właściwościami i 21 broni, z tego cztery standardowe z q3. Sporo własnych map, ale jedyny dostępny tryb to klasyczny ctf. Oprócz tego na jednej mapie można zagrać Command Point, odmianę Domination. Nie ma własnych modeli, jedynie skiny. Mimo, że mod ten waży dość sporo (głównie przez mapy), nie wprowadza właściwie nic nowego, ale być może dzięki temu grywalność jest lepsza. UI pochodzi z Team Areny.
--------------------------------------------------------------------------------
Western Q3
[link widoczny dla zalogowanych]
Typ: total conversion.
Wersja: beta 1.2 zgodna z 1.31
Rozmiar: 48MB.
Jak nazwa wskazuje akcja na mapach modu rozgrywa się na Dzikim Zachodzie. W ślad za tym idą właściwe temu klimatowi modele i bronie. Głównie są to colty, rewolwery i shotguny, które trzeba przeładowywać oraz dynamit podpalany zapalniczką typu zippo. Można grać w każdym z trybów q3. Pomysł dość oryginalny, ale grywalność jak to bywa przy tc dyskusyjna.
--------------------------------------------------------------------------------
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|